Historik
Här kan vi lägga in gammal historia om tidigare ägare och verksamhet på Frejgatan 21/23 samt annan övrig intressant info om Nynäshamn förr i tiden.
NAMNET MÖRBY
Namnet Mörby kommer från det torp som fanns i vårt område, Mörby torp, därav fastighetsbeteckningen på vår mark samt det namn som föreningen gavs i samband med byggnationen.
1951 fanns på tomten en mindre verkstad för Nynäsverken som tillverkade elektriska kaminer.
Företaget gick i konkurs 1955
1956 Atlas Marinlaboratorier AB (Amlab) bildades och tog över verkstaden.
Byggnaden utrustades med vattentank.
Laboratoriet tillverkade och utvecklade hydroakustiska apparater. P.g.a att verksamheten klassades som topphemliga försvarsprodukter så saknas info inifrån företaget.
1961 uppfördes en ny verkstads- och kontorsbyggnad i rött fasadtegel.
1977 Flyttade verksamheten till Natviksvägen i Rappsta industriområde i Nynäshamn.
Företaget sysselsatte ca. 140 personer.
Amlab ägdes då till hälften av Atlasverken i Bromma och den andra hälften av dess agentur i Sverige.
Frejgatan hette Gökgatan innan den bytte namn till Frejgatan. Radhusen i korsningen Mörbyvägen/Frejgatan heter därför kvarteret Gökudden.
Nynäshamns historia
Nynäshamn blev köping 1911 och stad 1946. När järnvägen stod klar i början av 1900-talet tog befolkningsökningen fart på allvar.
Fram till slutet av 1800-talet existerade inte Nynäshamn. Då fanns bara Nynäs gods och några små torp låg utspridda över området som skulle bli Nynäshamns tätort. År 1892 köptes Nynäs gods av professor Hjalmar Sjögren som hade stora planer för området. Han tanke var att anlägga en villastad och badord samt Stockholms uthamn och dra en järnväg så att godset kunde lastas om.
År 1898 påbörjades bygget av både hamn och järnväg. Fyra år senare, 1902, startade båttrafik mellan Nynäshamn och Gotland och 1901 invigdes järnvägen Nynäsbanan - som fick till följd att människor började flytta till Nynäs som det hette då. År 1899 fanns 100 invånare i Nynäs, tre år senare hade befolkningen tiodubblats.
År 1901 startade uppbyggnaden av Nynäshamn som bad- och kurort. Byggnation av ett lyxhotell började och i maj 1903 besökte Oscar II bygget som då endast hade grunden klar. Hotellbygget fullföljdes dock aldrig på grund av brist på pengar. Ön Trehörningen blev så småningom centrum för badortsverksamhet. Åren 1906-1913 byggdes Badhotellet, Parkhotellet, Strandhotellet och kasino. Affärerna blomstrade men under första världskrigets utbrott stagnerade verksamheterna och upphörde helt 1916.
Den större industrin var Holmers mekaniska verkstad som startade 1903. År 1913 flyttade Telegrafverkets verkstäder med sina arbetare från Stockholm till Nynäshamn och 1928-29 byggde Axel Ax:son Johnsson & Co ett oljeraffinaderi — i dag en av kommunens största arbetsgivare.
I dag består Nynäshamns kommun av tätorten Nynäshamn och de gamla socknarna Ösmo och Sorunda och invånarantalet har växt till 30 242 invånare (2023-06-30). Expansionen av kommunen fortsätter. Bostäder och nya köpcentrum byggs, 2010 blev väg 73 fyrfilig motorväg hela sträckan Nynäshamn - Stockholm, Nynäsbanan byggs ut med dubbelspår och Stockholms Hamnar planerar för godshamnen Stockholm Norvik Hamn som skall invigas under Maj 2020 då de första fratygen skall anlända.
NAMNET FREJ
Asaguden Frej (även kallad Frö) bor i Alfhem i Asgård och äger ett skepp som heter Skidbladner. Skeppet Skidbladner är inget vanligt skepp, det är byggt av Ivaldesönerna och har speciella egenskaper. Skeppet kan åka på land; vikas ihop och det har alltid medvind.
Frej är bror till Freja och far till Fjölner som han har fått tillsammans med jättinnan Gerd.
Asaguden Frej ses som fruktbarhetens och grödornas kung, det kan förknippas med hans andra namn som är Frö. Frej ser till att kvinnor kan föda barn och så att naturen växer och spirar som den ska.
Frej ägde från början ett magnetiskt svärd som kunde svinga sig själv. Hans svärd skulle vara ett av asagudarnas mäktigaste vapen mot jättarna under Ragnarrök, men det svärdet gav han till jätten Gymer så han skulle få gifta sig med hans dotter Gerd.